KOMPETENSI MAHASISWA TARBIYAH SEBAGAI CALON GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) PROFESIONAL DI FAKULTAS TARBIYAH UNIVERSITAS PTIQ JAKARTA
Keywords:
PAI, Teacher Candidates, PAI Teacher CompetenciesAbstract
This research found that tarbiyah students who are prospective Islamic religious education teachers at PTIQ University Jakarta have been equipped with five competencies, namely personality competence, pedagogical competence, social competence, professional competence and spiritual competence. This research concludes that the tarbiyah students who are prospective teachers of Islamic religious education at PTIQ University Jakarta have been equipped with the competencies that the author has mentioned above and with the encouragement of professional educators in the tarbiyah faculty at PTIQ University Jakarta, these prospective teachers have the competencies. who is qualified to become a professional Islamic religious education teacher
References
Creswell, W. J., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative adn Mixed Methods Approaches. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Dakir. (2004). Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Daryanto. (2013). Standar Kompetensi dan Penilaian Kinerja: Guru Profesional. Yogyakarta: Gava Media.
Hamalik, O. (2006). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. (Jakarta: Bumi Aksar.
Khoiriyah. (2008). Studi deskriptif perilaku hidup sehat mahasiswa kesehatan dan non kesehatan di Universitas Diponegoro Semarang. Universitas Diponegoro Semarang.
Purwanto, N. (2017). Adminsitrasi dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Remaja Rosdakarya.
Ramadhonus, Shunhaji, A., & Sarnoto, A. Z. (2024). Tradisi Pendidikan Pesantren Dantantangan Era Revolusi Industri 4 . 0 Analisa Tentang Eksistensi Pesantren Setelah Terbitnya Undang Undang Nomor 18 Tahun 2019 Tentang Pesantren. Blantika: Multidisciplinary Jurnal, 2(5), 480–494. https://doi.org/https://doi.org/10.57096/blantika.v2i5.145
Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, W. (2012). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan.
Saputra, I., & Mariah, S. (2018). Manajemen Kurikulum Berbasis Life Skill di Sekolah Luar Biasa (SLB) Darma Putra Semin Gunungkidul Yogyakarta. Media Manajemen Pendidikan, 1(1), 38–47.
Sarnoto, A. Z. (2012a). Konsepsi Pendidik Yang Ideal Perspektif Al-Qur’an. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 1–7.
Sarnoto, A. Z. (2012b). Konsepsi Pendidik Yang Ideal Perspektif Al-Qur’an. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 1–7.
Sarnoto, A. Z. (2013). Implikasi Teologis Profesi Guru Dalam Pendidikan. Madani Institutte: Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 2(2), 1–7.
Sarnoto, A. Z. (2014). Pesantren Dan Kurikulum Pembelajaran Dalam Dinamika Politik Pendidikan Di Indonesia. Madani Institutte: Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial Dan Budaya, 3(1), 60–80.
Sarnoto, A. Z. (2023). Sistematic Mapping Study: Metodologi, Analisis, dan Interpretasi (1st ed.). Malang: Seribu Bintang.
Sarnoto, A. Z., & Fadhliyah, N. (2022). Kompetensi Sosial Pendidik Dalam Perspektif Al-Qur’an. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2), 305–322. https://doi.org/https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v12i2.1426
Sarnoto, A. Z., & Waluyo. (2018). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Tahfizh Dan Motivasi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Tahfizh Al-Qur’an Siswa MTs Hamalatul Qur’an Karawang. Statement | Jurnal Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 8(1), 49–62.
Shunhaji, A., Sarnoto, A. Z., & Budiyanti, E. (2019). Model Mengajar Pendidik Anak Usia Dini Pada RA Bait Qur’any At-Tafkir Tangerang Selatan. Madani Institute, 8(1), 51–64.
Soetjipto, & Kosasi, R. (2000). Profesi Dosen. Renika Cipta.
Usman, M. U. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yamin, M. (2007). Sertifikasi Profesi Keguruan di Indonesia. Jakarta: Raja Gafindo Persada.
Yusuf, H. S. (2003). Psikologi belajar Agama, perspektif pendidikan agama Islam. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.